Wie doet wat? VOV in 10 stappen

Om een dossier voor VOV te kunnen behandelen is er een wisselwerking nodig tussen vier partijen:

  • De werknemer-cursist
  • De opleidingsverstrekker
  • De werkgever
  • De Vlaamse overheid

 

Hieronder in de tabel wordt de procedure weergegeven in 10 stappen:

 

WIE?

WAT?

  1. Werknemer

Kijk na in de opleidingsdatabank of de opleiding die u wil volgen recht geeft op VOV.

  1. Werknemer

Schrijf u in voor de opleiding en meld aan de opleidingsverstrekker dat u gebruik wil maken van VOV.

  1. Opleidingsverstrekker

Bezorg het ‘Attest van inschrijving’ aan de werknemer-cursist.

  1. Werknemer

Vraag VOV aan bij uw werkgever: Bezorg het ‘Attest van inschrijving’ aan uw werkgever

  1. Werknemer-cursist en werkgever

Bereken het aantal uren VOV en plan samen het VOV in.

  1. Werkgever

Vraag de terugvordering van het VOV aan bij de Vlaamse overheid: Meld de opleiding van de werknemer-cursist aan in de het digitaal platform.

  1. Werknemer

Volg de opleiding nauwgezet/leg examens af.

  1. Werkgever

Geef per kwartaal het VOV  in (DmfA).

  1. Opleidingsverstrekker

Bezorg de nodige gegevens van de werknemer-cursist in het digitaal platform.

  1. Vlaamse overheid

Het departement Werk en Sociale Economie behandelt uw dossier: de verwerking gebeurt digitaal.