Persbericht: Minister Homans investeert 583.000 euro in maatschappelijk verantwoord ondernemen

donderdag, 1 december 2016 - 16:45

Klanten moeten zeker kunnen zijn dat hun product maatschappelijk verantwoord gemaakt is

Kinderkopjes gemaakt met kinderarbeid? Kleding uit sweatshops? Niet als het aan Vlaams minister van Sociale Economie Liesbeth Homans (N-VA) ligt. Die besliste om maar liefst 583.000 euro in 15 projecten te investeren in het kader van de subsidieoproep Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). “Ik vind het schrijnend dat we anno 2016 nog over een problematiek als kinderarbeid moeten praten”, aldus minister Homans. “Ik verwacht dan ook dat alle sectoren, de bedrijven én de overheden samen komaf maken met die praktijken. En daar zet ik met de ondersteuning van deze projecten mee mijn schouders onder.”

Bedrijven en organisaties worden (terecht) steeds meer aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, zowel door hun klanten als door hun stakeholders. Wie maakte dit product, waar, waarmee en in welke omstandigheden? Wat is het energieverbruik? Is dit product wel verantwoord? Denk daarbij aan de Indische kasseistenen die door kinderhanden gingen; aan kledingstukken die onder slechte en onveilige arbeidsomstandigheden gestikt worden  of aan discussies over het (vers)aanbod in supermarkten van over de hele wereld terwijl er soms lokale alternatieven zijn. Onder andere rond die drie duurzaamheidsuitdagingen gaan nu 16 projecten aan de slag met de steun van minister Homans.

Moderne slavernij

Zo zal FEBENAT, de Benelux Federatie van Natuursteengroothandelaars,  een controlesysteem  opstarten dat moet verzekeren dat bij deelnemende bedrijven en groeves in India, er onder correcte arbeidsomstandigheden gewerkt wordt. Op die manier kunnen de klanten zeker zijn dat er geen kinderarbeid of moderne slavernij mee gemoeid is.

Het Flanders Fashion Institute (FFI) zal samen met enkele experts drie modebedrijven intensief begeleiden in hun MVO-aanpak. De lessen die hieruit getrokken worden, worden vertaald naar een werkinstrument dat de hele industrie kan gebruiken. Op deze manier krijgen de mode-ondernemers zeer concrete richtlijnen en inspiratie over hoe ze MVO moeten implementeren in hun bedrijf.

Vredeseilanden zal in samenwerking met The Shift (Belgisch MVO-platform) en FEVIA (Federatie van de Voedingsindustrie) een instrument ontwikkelen en supermarkten begeleiden om hun praktijk en beleid voor inkopen te verduurzamen.

De dertien andere projecten waaronder die van VOKA Oost-Vlaanderen en Mechelen, Antwerp Management School en Kina dragen allemaal bij tot de implementatie van de Sustainable Development Goals, samenwerking rond duurzaamheid, duurzame internationale ketens en de verduurzaming van verschillende sectoren. Deze projecten lopen tot einde mei 2018.

Olievlekeffect

“De 15 projecten werden geselecteerd uit maar liefst 37 aanvragen”, zegt minister Homans. “Met de steun aan die projecten maken we het voor individuele organisaties een stuk makkelijker om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te kunnen meten. Hiervoor rekenen we op organisaties zoals bedrijvennetwerken, sectororganisaties, duurzaamheidsnetwerken, gespecialiseerde NGO’s en onderwijsinstellingen. De oproep geeft hen de ruimte om een dienstverlening of tool te ontwikkelen waarmee individuele bedrijven en organisaties aan de slag kunnen rond MVO.”

De minister hoopt op een olievlekeffect: door de kennisopbouw en inbedding van de dienstverlening bij de sectoren, hun koepels en hun netwerken, verzekeren we ons dat na afloop van de projecten de kennis niet verloren gaat. “Het groot aantal subsidieaanvragen toont ook aan dat  MVO definitief op de agenda staat. En dat is volledig terecht en noodzakelijk”, besluit de minister.

Meer informatie:

Jan van der Vloet
Woordvoerder Vlaams minister Homans
T. 0498 68 38 56